Vissa situationer som uppkommer på golfbanan gör att du kan bli osäker eftersom det finns gamla och nya regler och tolkningar. Det är väldigt lätt att blanda ihop olika regler vid olika situationer. Här följer 10 stycken vanliga situationer och frågeställ Vissa situationer som uppkommer på golfbanan gör att du kan bli osäker eftersom det finns gamla och nya regler och tolkningar. Det är väldigt lätt att blanda ihop olika regler vid olika situationer. Här följer 10 stycken vanliga situationer och frågeställ Vissa situationer som uppkommer på golfbanan gör att du kan bli osäker eftersom det finns gamla och nya regler och tolkningar. Det är väldigt lätt att blanda ihop olika regler vid olika situationer. Här följer 10 stycken vanliga situationer och frågeställ

English Swedish 

Min Kundkorg


Min Profil   Kassan



  Avdelningar
  Hitta snabbt
 
Använd nyckelord för att hitta produkten du letar.
Avancerad sökning
10 situationer på banan som gör många golfspelare osäker


  1. Får jag droppa utanför bunkern om min boll ligger i tillfälligt vatten i bunkern?
    Om din boll ligger i tillfälligt vatten i bunkern, då kan du också välja ett alternativ som annars inte finns, nämligen att droppa utanför bunkern och behålla punkten där bollen låg mellan dig och flaggan och gå hur långt bakåt du vill, men det kostar ett pliktslag så ofta så kan endast nybörjare eller dom som har bunker-frossa utnyttja regeln.

    Du kan ju naturligtvis också utnyttja den vanliga regeln att droppa utan plikslag i bunkern efter att du bestämt närmaste bollpunkten i bunkern.

  2. Får jag övningschippa eller putta efter att jag hålat ut på ett hål eller på tee i slagspel?
    Ja, så länge det inte försenar spelet eller hindrar några andra bollar ute på banan. Du får dock inte slå extra slag från bunker eller andra hinder. Du får naturligtvis inte heller slå provslag eller puttar på ett hål som du inte har spelat ännu. Detta gäller korta slag på och omkring greenen eller tee.

    För lite större tävlingar (proffs) är det absolut förbjudet att slå övningschippar och puttar runt greenerna efter att du har hålat ut, gäller vid slagspel inte matchspel (proffs).

  3. Får jag fråga om avståndet från min boll till green eller flaggan?
    Ja numera, från 2006, är det tillåtet. Förut fick du bara fråga om avståndet mellan fasta föremål, som t ex ett sprinklerlock och en bunker och aldrig från bollen (ej fast föremål) till ett föremål.

  4. Får jag använda avståndsmätare, lasermätare, GPS, optiskmätare på golfbanan/golftävling?
    Ja, nej eller kanske. Från och med 2006 så blev det tillåtet enligt reglerna för respektive klubb att tillåta användningen av elektroniska mätinstrument (ej vind eller höjdskillnads-hjälp, vissa avancerade mätinstrument) för att få reda på avstånd på golfbanan. Det är upp till klubbarna att tillåta detta via en lokal regel. Det är troligen en tidsfråga innan alla tillåter detta, för konstigt vore väl annars, det påskyndar ju ofta spelet om du vet exakta avstånd, sedan är det ju som med allt nytt att i början kan det ta lite längre tid tills du blir van med hjälpmedlen.

    En annan fördel med avståndsmätare (etc) är att du lär dig hur långt du slår med varje klubba, ofta så överskattar vi amatörer hur långt vi slår med varje klubba, vilket ofta leder till onödiga problem ute på banan. 

    Du kan ju alltid använda avståndsmätare och laserkikare (etc) på sällskapsrundor, ej handikapp-grundande om det inte finns en lokal regel som godkänner avståndsmätare etc, för att "mappa" aktuell golfbana så att du vet aktuella avstånd för din egen del som inte framgår av banguide eller scorekort.

  5. Om jag droppar bollen i en dropp-ruta men den hoppar och hamnar utanför dropprutan, vad gör jag?
    Det är bara att spela på bollen då, om den först slog ner innanför rutan och inte rullade mer än 2 klubblängder från platsen där den tog marken först. Många tror ju att bollen måste befinna sig innanför dropprutan men så är inte fallet, så plocka inte automatiskt upp bollen för att den hamnar utanför dropprutan, det ger nämligen pliktslag.

  6. Vad händer om jag råkar rör vid bollen på t ex greenen men den rullar tillbaka i samma läge igen?
    Det är en sak som inträffar ganska ofta på golfbanan och det ger inga pliktslag eftersom bollen intog samma ursprungliga position som innan den oavsiktligt vidrördes.

  7. Vad händer om min boll rör sig på greenen eller på banan innan jag grundat klubban bredvid bollen, t ex på grund av hård vind?
    Har du inte grundat klubban så får du inte några plikslag utan du spelar bollen från det nya läget utan pliktslag, du ska alltså inte flytta tillbaka bollen i detta läge. Ett bra tips kan därför vara att aldrig grunda klubban när det blåser mycket. Om du redan har grundat klubban bakom bollen så får du däremot alltid plikslag om bollen råkar röra på sig, du ska också då flytta tillbaka bollen.

  8. Om min boll befinner sig i område med helblå pinnar (MUA) och ligger bra får jag spela den?
    Du får du spela bollen om du tycker att den ligger bra eller ta lättnad och droppa den utan plikslag. Är pinnarna Blå/vita så MÅSTE du ta lättnaden och droppa bollen utan plikt men är pinnarna hel-blå så är det upp till dig om du vill spela bollen eller ta lättnaden och droppa den utan plikt. Observera att läs alltid de lokala reglerna eftersom vissa klubbar har lokala regler som säger att du måste ALLTID droppa bollen även om pinnarna är helblå.

    Utnyttjar du lättnaden och droppar bollen då gäller att du bestämmer närmaste bollpunkten.

  9. Vad händer om jag råkar träffa min egen bollen med en provsving på tee?
    Om du råkar röra bollen med en provsving på tee eller kommer åt den när du adresserar den på tee så räknas det inte som ett slag och du får inget plikslag. Eftersom bollen inte räknas som den är i spel förrän du har slagit ut den från tee-området eller haft för avsikt att slå ut den.

    Om du däremot har för avsikt att slå bollen och du råkar slå en luftmiss på tee då räknas det som ett slag och bollen är sedan i spel, vilket gör att om du kommer åt den på peggen och den rör sig så blir det pliktslag.

    Om du rör bollen med en provsving ute på banan, när bollen är i spel, då får du alltid plikslag.

  10. Vad händer om jag hålar ut bollen utan att se det och droppar en ny i tron att den första är borta och hålar ut min andra boll?
    Om du "råkar" slå bollen direkt i hål utan att se detta på ett inspel eller utslag och inte hittar bollen utan du droppar en ny boll i tron att den första bollen är borta och hålar ut den andra bollen, och därefter hittar din första boll redan i hål. Då gäller din första boll, eftersom den räknas som hålad så snart den gått i koppen, så det spelar ingen roll vad du gör sedan på detta hål.

    Observera att det gäller bara när du har hålat ut bollen på hålet, aldrig annars.
    Du kan alltså inte bli bestulen på ett hole-in-one!

Den här artikeln publicerades den tisdag 30 oktober, 2007.
  Min Kundkorg
Din kundkorg är tom
  Erbjudanden
  Artiklar
  Månadens-produkter
  Nyheter
Recensioner
  Information